tisdag 25 augusti 2009

Stora Lund, dag 1

Har väl nämnt här på bloggen att Stora Lund utanför Ödeshög är mitt favoritställe att skåda fågel på i Östergötland? Det gamla militärområdet vid Ombergs golfbana har en mycket varierande natur och inbjuder till många olika typer av fågelskådning. Här kan du spana efter änder och annan sjöfågel på Vättern, du kan rota i buskar efter rastande småfågel eller fokusera dig på sträcket av tättingar som ofta är bra under hösten.
Hösten 2006 gjorde jag en liten satsning på Stora Lund, under september-oktober besökte jag stället 12 gånger om jag inte minns fel. Det gav många oförglömliga morgnar med höga summor sträckande fågel - och en riktigt raritet. Jag upptäckte en taigasångare, en sibirisk art som är sällsynt i Sverige och mycket få fynd är gjorda i inlandet.
+++
2009 tänkte jag göra om satsningen, men troligen i något mindre format. I morse var det i alla fall premiär och bättre morgon var svår att tänka sig. Jag tog min första kopp kaffe när solen gick upp i öster (bilden) och njöt av fågelskådandet hela morgonen. Det blev inga speciellt sällsynta fynd, det ovanligaste var väl en forsärla som rastade på golfbanan när jag åkte hem, men det rastade en hel del sångare och flugsnappare i buskagen och ladusvalorna sträckte söderut i rätt hyfsat antal (ca 500).
+++
Kanske var det de tre rävungarna som bråkade ute på fälten som var morgonens största behållning.
+++
Nåja, nu är första dagen gjord och det lär garanterat bli fler under hösten. Rapport kommer på bloggen.
+++
Förresten, en pilgrimsfalk attackerade måsar och trutar på en åker utanför Hästholmen. Alltid lika kraftfullt och elegant att titta på.

Inga kommentarer: