söndag 2 augusti 2009

Ringmärkt duva på tomten

Tidigare idag fick jag plötsligt syn på en duva som spatserade på tomten. Och inte nog med det, den var dessutom ringmärkt på båda benen! Fram med kameran, försiktig öppning av ytterdörren och sedan några bilder. Nu har jag ägnat en halvtimme eller så att att försöka läsa ut vad som står på ringarna. Som ni ser har fågeln en röd ring på vänster ben, där har jag bara lyckats utläsa siffrorna 084, resten av texten är mycket liten och omöjlig att se på bilderna.
På det högra benet sitter en grön ring och där gick det lite lättare. Jag är säker på att det står SHF-I och sen 06-027-2009 (det sista på tvären). Troligen är hela kombinationen SHF-I-06-027-2009.
+++
Vad jag förstått rör det sig om en brevduva. Men när och var och av vem är den ringmärkt? Jag är inte speciellt kunnig vad gäller brevduvor så om någon bloggläsare vet mer får ni jättegärna höra av er, claes.nilsson@corren.se
Spännande!

3 kommentarer:

Frökensmed sa...

I Eskilstuna Kuriren stog det förra året om en utländsk kille som hade brevduvor i en husvagn bakom ett område som heter Årby i Eskilstuna. Men det är kanske lite långt ifrån där du bor.

Christina sa...

http://www.brevduvesport.net/borta/borta.htm
Här är en bra länk som jag lärde mig mycket av förra året när vi blev brevduveadopterade ett par dagar.
Kolla min fotoblogg och klicka på 4 så får du se min Sven duva.
Christina

Unknown sa...

Har en skogsduva på tomten sen i går.Känns som den är orädd,äter under studsmatta.Och är ringmärkta.