måndag 24 augusti 2009

Rensa i holken?

Tillbaka efter semestern, nu ska det bli tätare med uppdateringar på bloggen.
Vid den här tiden på året får jag alltid frågan om man ska rensa sin fågelholk eller ej. Jag brukar svara att vill man rensa sin fågelholk så bör man göra det tidigt på våren, men det är inte nödvändigt att städa ur allt gammalt bomaterial. Fåglarna själva är duktiga på att ta bort skräp och kan också återanvända en del kvistar och annat. Dessutom fungerar holkarna som övernattningsplatser för många fågelarter vintertid, och då kan det ju vara skönt med lite värmande material att sova på!
+++
Själv var jag starkt på gång att hyfsa till min klätterhortensia här hemma, men rödhakens ivriga besök i busken gjorde mig fundersam. Och när jag såg en vuxen fågel med mat i näbben var saken klar. Här föds det fortfarande upp ungar! Bara att vänta några dagar tills ungarna lämnat boet.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Va med parasiter?, är det inte bra att få rensa ur, och bli kvitt dem?

Claes sa...

Som jag skrev så är fåglarna själva rätt duktiga på att rensa ut det skräp de inte vill ha. Men visst kan man rensa holken med jämna mellanrum, fåglarna plockar ju snabbt dit nytt bomaterial.