söndag 7 juni 2009

Skåne och nattsångare

Hemma igen efter några dagars semester i Skåne. Även om jag ständigt håller ögon och öron öppna efter intressanta fåglar så kan jag väl erkänna att det inte blev så mycket skådning. Det roligaste var nog kornsparvarna jag såg och hörde. Kornsparven i Sverige är en häftig historia, arten häckar bara på ett enda ställe, nämligen runt den lilla byn Hammar strax utanför Ystad. Här är den å andra sidan ganska vanlig och man ser den ofta sitta och sjunga på en telefontråd runt byn. Fascinerande.

+++

I fredags ordnade Linköpings fågelklubb nattsångartur. Jag höll i trådarna och som vanligt är man nervös för: 1) Dåligt väder. 2) Dåligt med fågel.
Vi har haft tur med vädret de senaste åren och fredagen var inget undantag, trots att temperaturen var nere på nollan (!) under natten. Men regnet höll sig borta och det var ingen vind. Jag tror de flesta var nöjda med turen, speciellt med att höra vaktel så bra. Den satt precis intill vägen och spelade, själv har jag aldrig hört vaktel så bra. I övrigt hörde vi bland annat kornknarr, flodsångare och gräshoppsångare.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Var på nattsångarlyssning i E-tuna i fredags och vi såg en lappuggla. Visst är det mysigt med såna turer.

Claes sa...

Lappuggla på en nattsångartur är enorm bonus. Grattis!