torsdag 3 december 2009

Så vackert, så ...

Nja, ingen större action vid fågelbordet trots att kylan slog till ordentligt. Samma gamla arter, grönfink och pilfink dominerar. En ung sparvhök gjorde nyss en attack men trasslade in sig i busken och hade svårt att ta sig ut. Precis som barn måste lära sig att gå måste unga rovfåglar lära sig att jaga. Det tar sin tid, den här sparvhöken hade uppenbarlingen inte stenkoll på bästa jakttekniken.

+++

Nu ska det bli mildare igen, då ser jag fram emot att koltrasten vid Braskens bro tar upp sången igen. Några nätter när jag cyklat hem från jobbet har jag nämligen hört de ödsligt vackra stroferna eka mellan husen. Det ger en känsla av vår och gör mig alltid på gott humör även om jag vet att vi har ett par mörka vintermånader framför oss.

Inga kommentarer: