onsdag 5 januari 2011

Den mystiska fågeldöden

Märkligt det som händer med döda fåglar som ramlar ner från himlen. Nu senast i Falköping. Ska direkt erkänna att min kunskap inte räcker till här, å andra sidan verkar ingen ha något bra svar på fenomenet. Förgiftning, köld och stress är några av teorierna. Personligen tror jag att döden i USA på nyårsafton mycket väl kan ha utlösts av stress på grund av fyrverkerier och smällare. Rödvingetrupial, som det handlade om i USA, är en flockfågel likt kajan och uppstår stress och kaos i flocken så skulle det kunna leda till döden för många individer som då flyger mot ledningar, hus, stolpar mm som inte syns så bra i mörkret. Dessutom gör den stränga kylan både i USA och här hemma att många fåglar är försvagade och har lättare att dö av utmattning.

+++

Noterar att faktafelen redan nu börjar breda ut sig. I Aftonbladet skriver Per Bjurman att 3 000 koltrastar dött i USA. Under mina resor i Nordamerika har jag inte sett en enda koltrast, vilket inte är så konstigt eftersom dom inte finns där. Däremot är rödvingetrupial en vanlig art, och det var alltså dessa det handlade om den här gången...

+++

I vilket fall som helst ska det bli intressant att se vad provsvaren från de döda fåglarna säger. Hoppas att vi så småningom ska ha en naturlig förklaring till detta, annars kan det bli riktigt spooky...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hör väl inte hemma här, men.....

Idag såg jag något jag aldrig sett. Flera gråsparvar satt och pickade på sprickor och hål i vår vägg. Den är struken med kalkfärg, så min gissning är att dom var ute efter kalk.

Låter det troligt ?

Hasse K

Claes sa...

Hej Hasse!

Det kan säkert vara kalken de vill åt. Lutar också åt att det är den troliga förklaringen.