onsdag 4 november 2009

Tips om fågelmatning (1)

Nu singlar de första snöflingorna ner utanför fönstret och då mina vänner, då är det dags att börja mata fåglar. Här kommer en liten guide med allt som är värt att veta om fågelmatning.Det här inlägget handlar om vad man ska mata sina fåglar med, senare kommer jag att berätta var du ska placera ditt fågelbord, vilka olika sorters matningar du ska använda mm.


MATEN
Fåglar äter det mesta. Testa själv med matrester, gammal frukt, brödbitar mm. Det mesta går åt. Just matrester kan locka till sig råttor och andra djur som inte är välkomna, så därför är rådet att vara försiktig med vad man lägger ut.

Solrosfrön: Själva basutbudet i en fågelmatning och någonting som nästan alla fåglar äter. Mitt tips är att köpa en stor säck solrosfrön (20, 25 kg) som du kan ösa ur under vintern. Fröna står sig till nästa vinter om du inte gör slut på dem. Säckar med solrosfrön finns på Blomstertorget, Coop och många andra ställen.Det finns två sorters solrosfrön, svarta och strimmiga. En del leverantörer blandar, en del kör bara svart och en del kör bara strimmiga. Det sägs att de svarta fröna är något fetare och därmed bättre, men jag har testat båda sorterna och märker ingen som helst skillnad i åtgång. Fåglarna verkar gilla båda sorterna lika bra. En nackdel med solrosfrön är att det lätt blir skräpigt under själva fågelbordet. Försök att hålla så rent det går, det minskar risken för sjukdomar hos fåglarna.

Hampfrön: Lika populärt som solrosfrön, men är något svårare att få tag i och dessutom rejält mycket dyrare. Jag köpte en stor säck hampfrön förra vintern och matar med dessa lite då och då.

Jordnötter: Nej, det handlar inte om såna jordnötter som vi äter, utan osaltade specialnötter till fåglarna. Också mycket populärt och det blir inte alls lika skräpigt som med fröna. Dessutom räcker de länge.
Talgbollar: En klassiker som ofta funkar bra. Av någon anledning har mina talgbollar inte varit så populära, köpte istället en annan variant, nötbollar, som fåglarna kastade sig över.
Havre: Överskattat. Visst kan det vara fint med en havrekärve i jul, men det är i princip bara gulsparvar som gillar havre.
Frukt: Plocka ner vinteräpplena, förvara dem svalt och använd som mat både till dig själv och till fåglarna. I januari-februari när det börjar bli riktigt kallt tar du fram dina skrumpna äpplen, delar dem på mitten och kastar ut vid matningen. Extremt populärt bland trastar och sidensvansar. Även en sällsynt övervintrare som svarthätta lockas till äpplen, det har jag egen erfarenhet av. Nu tog jag äpplen som exempel eftersom det är den frukt vi svenskar brukar ha mest av, men all frukt är godis för fåglarna.

”Vildfågelblandning”: Finns att köpa säckvis. Innehåller olika blandningar beroende på leverantör, men oftast innehåller säcken solrosfrö, havre, linfrö och en del andra mer suspekta ”frön”. Jag kör hellre med ”rena” säckar och blandar när jag fyller på i fågelbordet.
+++

Till sist kan sägas att fågelmatning runt om i världen ökar lavinartat, fler och fler har matningar i sina trädgårdar. Det gör också att fler leverantörer finns på marknaden och att nya typer av mat kommer fram. I år har jag bland annat sett en speciell mix som innehåller insekter och kanske lockar till sig exempelvis rödhakar. Jag gillar att testa det nya, förra veckan köpte jag hirskolvar som jag ska hänga ut senare i vinter. Försök du också, det märks direkt vad fåglarna gillar och inte.

Och så en sak till: Har du tips, idéer eller tankar kring fågelmatning, tveka inte att skriva en kommentar i bloggen, eller mejla till claes.nilsson@corren.se
Lycka till!

5 kommentarer:

Christina sa...

Claes du glömde nämna halverade kokosnötter. Här klyver vi en hel nöt i två halvor och hänger upp i ståltråd efter att ett hål borrats förstås.
Jag lyssnar på nöten i butiken, om det skvalpar av kokomjölk inuti brukar den vara ok.
Ekorren kan snabbt gnaga i sig nöten liksom skatan med sin stora näbb. Smällar man får ta men alla vill ha mat och jag bjuder gärna för att få nära

Sandra Pysselsysslan Sandin sa...

Hej, Åh vilken bra information! Tack! Vi har nyss flyttat till lite mera landsbygd och jag ska ta tag i fågelmatningen i år. Det blir första gången som jag ska mata fåglar och detta gav mig massa bra info. En fråga, möjligen dum men då detta är helt nytt för mig så... - Jag kan väl börja mata fåglarna redan nu (oktober)? Och är det sant att man aldrig får sluta att mata fåglar när man väl börjat? Har hört att de vänjer sig vid matbordet och slutar söka aktivt föda någon annan stans...//Mvh pysselsysslan :)

Unknown sa...

Vi matar fåglarna hela året och ex pilfinkar får ofta 4 kullar per år. Vi anser att när de har ungar är det bra för dem att ha maten nära. Vårt basutbud är solrosfrö (kvittar om de är svarta / strimmiga) för de äter ändå. När det blir kallt har vi också alltid jordnötter och talgbollar och varje morgon får de 1 skiva vitt bröd som vi smular och det gillar mest vårt enda skatpar, som kör bort alla andra skator.
Vi sätter alltid fram friskt vatten och rengör vattenfatet noga varje dag och på vintern har vi ljummet vatten vilket måste bytas flera ggr/dag om det smäller till riktigt med kylan. Vi belönas med massor av småfåglar hela året och vår & sommar spelas det i nästan varje buske. Vi har också en fladdermusholk vilket gör att knott & mygg inte finns här. Börjar du att mata i t.ex oktober så håll på tills det blir varmt och löv på träden sen klarar de sig själva om man vill vara sparsam under häckningsperioden.Björn Hedström

Uno Storm sa...

Har gått igenom de flesta förslag om matning av småfåglar
och när det gäller havreneken så anses den mera som en prydnad.
Är det ingen som upptäkt att Talltitan älskar havreneken.

yanmaneee sa...

golden goose
christian louboutin
kyrie 6 shoes
yeezy boost
jordan shoes
adidas stan smith
ralph lauren uk
michael kors handbags
kd 11
cheap jordans