söndag 16 januari 2011

Artrallyt i Mjölby

En klassiker avgjordes i går. Det östgötska vinterrallyt där det handlar om att se/höra så många arter som möjligt på en dag, är ett populärt nöje för fågelskådarna varje januari månad. 12 lag ställde upp i år, nytt rekord kom vi överens om.

Jag och Törna finkammade Mjölby. Vi tog pendeltågen in från Linköping på morgonen, gick längs med Svartån bort mot Egeby, upp bland villorna och in i skogen vid Skogssjön. Sen vidare in till stan och upp mot vägen till Skänninge, sen tillbaka till stan och hem med pendeln kl 15.06. Facit: 35 arter. Betyg på vår insats: 3 av 5.

Dagens besvikelse: Den artfattiga samling fåglar i Svartån i centrala Mjölby. Vi såg bara gräsand, knipa och sångsvan.

Dagens höjdare: Fågelbordet på Öjarnsliden. Det maffigaste jag sett! Minst 12 bofinkar, 1 bergfink, mängder med gulsparv, pilfink, grönfink, sidensvans och trastar.

Vilken placering vi hamnade på i slutändan har jag ingen riktig koll på, men de som vann tror jag noterade 53 arter. En bit upp, med andra ord. Å andra sidan hade vi det trevligt, Törna och jag. Och nya, okända fågelmarker är ALLTID roligare än att harva i Nykvarn, Gärstad och Vallby.

Inga kommentarer: